
Можеби ќе ви изгледа чудно што некој би дозволил 6-месечно да јаде сланина, или да се поттикнува да оди, бидејќи денес знаеме зошто тоа не е добро. Сепак, дури и најчудните форми на родителство некогаш биле општо прифатени и следени од многу луѓе, па всушност изгледало како сосема нормални работи. Доста често зад тоа стоеле некои квазинаучници или погрешни верувања, па се чинело дека во сето тоа има некаква основа, пишува порталот Life Hacker.
Колку и да ви изгледаат нормални и модерни вашите родители, голема е веројатноста дека и самите сте доживеале некои од најлудите или најлошите родителски грешки.
Еве 12 многу вообичаени стилови на родителство кои беа широко прифатени извесно време во минатиот век, но денес знаеме дека биле тотален неуспех:
1. Избегнување да се покаже љубов и нежност кон детето
Џон Вотсон беше првиот американски „поп експерт“ за родителство и жесток застапник на бихејвиоризмот. Тој објави многу популарни написи за развојот и воспитувањето на децата во текот на 1920-тите. Во својата книга Психолошка грижа за новороденчето и детето, Вотсон пишува:
– Вашето однесување (кон детето) нека биде секогаш објективно и љубезно, но цврсто. Никогаш не ги гушкајте или бакнувајте, никогаш не дозволувајте да ви седат во скут. Ако треба, бакнете ги во чело кога ќе кажат добра ноќ. Ракувајте се со нив наутро. Тапкајте ги по глава ако исклучително добро направиле тешка задача“.
Да бидеме фер кон Вотсон, повеќето негови други совети за родителство се барем донекаде компатибилни со прифатените идеи за воспитување деца, но јасно е дека тој ја потценил љубовта, нежноста и наклонетоста.
Денес знаеме дека истражувањата покажуваат силна врска помеѓу родителската љубов и успехот во сите аспекти на животот.
Родителите и експертите во 20-тите години на минатиот век навистина претерале во поттикнувањето на доброто држење на телото кај детето. Лошото држење на телото се сметало за знак на морална корупција, па родителите се обидувале да ги натераат децата да станат исправени. Тие ги запишувале децата на курсеви за држење на телото и им поставувале протези што им го истегнуваат грбот. Едно време, држењето на телото дури се разгледувало при приемот на факултет.
3. Кафези за бебиња
Во 1922 година, Ема Рид поднела барање за патент за „преносен бебешки кафез“. Во тоа време, свежиот воздух се сметаше за суштински за здравјето на децата – можеби и разбирливо со оглед на распространетоста на туберкулозата – а кафезите за бебиња беа дизајнирани така што градските деца ќе можат да бидат на свеж воздух во кафез низ прозорец! Кафезите биле доста популарни, особено во Лондон, но трендот не траел долго. Тоа било нарушено со фрлањето бомби од воздухот за време на Втората светска војна и зголемувањето на бројот на автомобили кои го загадуваат воздухот, така што практиката набрзо згасна.
4. Телесно казнување
Сè уште се верува дека во ред да се плесне детето по газот, но практиката на физичко казнување го достигна својот врв во 1930-тите. Во исклучително влијателната книга „The Common Sense Book of Baby and Child Care“, се советуваат родителите да ги тепаат своите деца малку поретко. Во тоа време беше речиси општо прифатено мислење дека е лошо да не се тепаат деца. Оттогаш, постојано е докажано дека секое физичко насилство е штетно за развојот на детето и не функционира добро како средство за дисциплина.
5. Навикнување на нокшир веднаш по раѓањето
Тоа беше модата од 1930-тите: Во далечната 1932 година, американската влада објави здравствена книшка за нега на доенчиња, која ги советуваше мајките да почнат да го тренираат своето бебе со тенџере само неколку дена по раѓањето. Наводно, учењето требало да заврши откако детето ќе наполни осум месеци. Старата школа за обука за нокшир имаше за цел да ги држи доенчињата на строг распоред, со повторување и употреба на лаксативи и супозитории. За среќа, изумот на пелени за еднократна употреба олесни сè, па просечното дете сега учи кога треба да оди во тоалет на возраст од две до три години.
6. Гледање на мокрењето во кревет како ментална болест
Исто како што бихејвиористичката школа за психологија доведе до родителство без љубов и пренагласување на распоредот за бебиња, психоаналитичките теории на Фројд доведоа до масовно социјално недоразбирање за мокрењето во кревет.
„Дали вашето дете мокри во креветот? беше стандардно прашање во детската психолошка евалуација, а одговорот се сметаше дека е показател за социопатија, насилни тенденции и други ментални болести. Но, тоа не е. Постои одредена корелација помеѓу акутниот стрес и мокрењето во кревет кај децата, но генерално, се чини дека оние што го навлажнуваат креветот немаат повеќе проблеми во однесувањето отколку нивните врсници со суви чаршафи.
7. Хранење бебиња со цврста храна и кафе
Преовладувачкиот социјален тренд во родителството во 1960-тите беше заснован на слободоумниот стил на детскиот гуру, д-р Бенџамин Спок, но имаше и популарна контраструја, како што е примерот на авторитарно родителство за кој се залага педијатарот Волтер В. Сакет.
Во својата книга „Bringing Up Baby“ од 1962 година, Сакет ги советува родителите да не ги хранат гладните и расплаканите бебиња и да не дозволуваат бебињата да веруваат дека „имаат право на сета љубов на сметка на подлабоката љубов што постоела меѓу неговите родители пред да бидат роден. Покрај тоа, тој тврдеше дека ако ги научиме нашите деца да очекуваат сè да им се обезбеди на барање, мора да ја признаеме можноста да го посееме семето на социјализмот! Но, најчудниот дел од сето тоа е пристапот кон храната: Сакет ги охрабрува родителите брзо да ги одвикнат бебињата од мајчиното млеко, така што ќе ги хранат со житарки два дена по раѓањето, а потоа ќе се префрлат на сланина и јајца до тримесечна возраст. Кога детето ќе наполни шест месеци, дотогаш веќе треба да пие кафе секое утро, тврди тој.
8. Бебињата да спијат на стомак
Д-р. Бенџамин Спок направи многу добро за бебињата и родителите, но едно нешто што го направи беше исклучително лошо. Спок беше меѓу првите експерти кои препорачаа бебињата да спијат на стомак. Расудувањето на Спок беше дека ако бебето што спие на грб исфрли, може да се задуши. Точно, но спиењето на грб исто така ги намалува шансите бебињата да умрат од синдромот на ненадејна смрт на доенчиња. Во времето кога ја објавил својата книга, ништо не се знаело за овој синдром.
9. Одбивање на заштита и безбедност
Постарите луѓе сакаат да зборуваат за тоа како растењето во 60-тите и 70-тите години ги обликувало. Се фалат колку било забавно да се вози велосипед без кацига, или да се лизга по снежна планина на сноуборд, но тоа воопшто не било забавно. Огромен број деца беа повредени само возејќи велосипед или спуштајќи се по падина. Носењето шлемови и безбедносни појаси е толку лесно и во голема мера го намалува ризикот од сериозна траума.
10. Влевање страв во коските
Лесно е да се заземе ставот дека децата денес се презаштитени, но тоа изгледа многу подобро од филозофијата што преовладуваше во 1980-тите, кога стравот често се користеше за да се смират децата и да се одржи контролата над нив. Наместо дискусија заснована на аргументи за опасностите од употребата на дрога, на децата им беше кажано: „Дрогата ќе ви го испржи мозокот“, на пример. Ако имате секс, ќе умрете од СИДА. Ако пиете и возите, ќе умрете во сообраќајна несреќа. Ако се дрогирате, ќе умрете од предозирање…Во многу случаи, ваквиот начин на кажување на работите имало спротивен ефект.
11. Воспитување на малите Ајнштајни
Во текот на 90-тите преовладуваше верувањето дека е доволно детето да гледа едукативни емисии на ТВ или да се стави едукативно ДВД за да се развие неговата интелигенција. Во меѓувреме, се покажа дека тоа не само што не ја развива интелигенцијата на детето, туку доведува и до нарушување на јазичниот развој на детето. Поради ова, експертите денес се на мислење дека децата помлади од 2 години не треба да седат пред екрани.
12. Хеликоптер родители
Тоа се современи родители денес, за кои е нормално да се вклучат во сите аспекти од животот на детето, а со тоа го спречуваат учењето на независноста. За децата на ваквите родители, специфично е тоа што имаат повеќе емоционални проблеми и проблеми со саморегулацијата во однос на другите врсници.