„Црн петок“ во сенка на инфлацијата, анкетите покажуваат дека сите ќе го стегаат ременот

Како што се наближува популарниот „црн петок“, викендот пред празниците со традиционално најголема продажба, трговците ширум светот стравуваат од анкетите кои покажуваат дека голем број потрошувачи не размислуваат за божиќен шопинг и подароци и дефинитивно ќе го „стегнат ременот“ оваа година.

Шест од десет Британци ќе имаат помалку пари за трошење за време на празниците, покажува најновото истражување на Делоит на Ројтерс.

Според овие податоци, 38 отсто од испитаниците се изјасниле дека ќе купат поевтини подароци, а исто толку се изјасниле дека ќе купат намирници за подготовка на оброци во дисконтите.

Околу осум отсто од Британците нема да купат ништо, што не е изненадувачки со оглед на тоа што инфлацијата достигна највисоко ниво во последните 40 години. Тоа го потврдува и минатомесечната анкета во која веќе се изјасниле дека имаат намера да трошат помалку пари.

Делоит рече дека купувачите влегуваат во празничната сезона со построги буџети и не е изненадување што сите бараат начини да го извлечат максимумот од расположливите пари.

Во исто време, во Америка очекуваат благ пораст на набавките пред празниците, меѓу 6 и 9 отсто, но тоа е речиси половина од растот во однос на лани, па дури и за време на пандемијата.

Трошете помалку и грижете се повеќе – вака Канаѓаните ја оценуваат предпразничната сезона додека се борат со инфлацијата и зголемувањето на каматните стапки. Во последното истражување на „Ипсос“ било констатирано дека речиси половина од испитаниците се загрижени дали воопшто ќе можат да купат подароци годинава. Најзагрижени се поскапувањето на храната, а околу 30 отсто од нив ќе го намалат откупот во однос на претходните години.

Друго истражување, исто така, укажува на климата во Европа. Секој четврти Европеец ја опишува својата финансиска состојба како „несигурна“, повеќе од половина веруваат дека постои сериозен ризик да станат несигурни во наредните месеци.

Околу 80 отсто од анкетираните веќе биле принудени на тежок избор при купувањето, покажува истражувањето на „Ипсос“ за невладината „Секур попилер“.

Како што јави Бета, во шест европски земји (Франција, Германија, Грција, Италија, Полска и Велика Британија) е спроведено истражување за зголемувањето на животните трошоци поради порастот на цените на енергенсите, зголемената инфлација и војната во Украина. Од над 6.000 учесници во истражувањето, 54 отсто рекле дека нивната куповна моќ се намалила во последните три години, главно поради зголемувањето на цените на храната, горивото, парното и киријата.

Најпогодена земја е Грција, каде 68 отсто од испитаниците изјавиле дека куповната моќ им паднала многу или донекаде. Во Франција тој процент е 63 отсто, во Италија 57 отсто, во Германија 54 отсто, во Велика Британија 48 отсто и во Полска 38 отсто. Околу 80 отсто од испитаниците рекле дека веќе морале да направат значителни компромиси, имено 62 отсто за намалување на патувањето, 47 отсто за намалување на греењето, 42 отсто за позајмување пари од пријатели или роднини, 40 отсто за наоѓање дополнителна работа и 29 проценти да прескокнете оброк.. Повеќето од нив, 64 отсто, рекле дека често или понекогаш не можат да одлучат на што друго да заштедат, бидејќи веќе се откажале од она што можат, 28 отсто од испитаниците ќе останат без пари до средината на месецот, а 27 проценти често или понекогаш стравуваат дека ќе ја изгубат куќата.

Во просек, 27 отсто од испитаниците во шесте земји рекле дека нивната финансиска или материјална состојба е неизвесна и дека „еден неочекуван трошок може да промени сè“, додека 55 отсто рекле дека мора да се грижат.

Иднината за многумина изгледа уште понеизвесна. Мнозинството Европејци, 55 отсто, сметаат дека постои висок или значителен ризик да западнат во несигурна финансиска ситуација во наредните месеци, а секој петти верува дека можноста за тоа е многу голема. Најзагрижени се Италијанците (70 отсто) и Грците (68 отсто), потоа Британците (47 отсто) и Французите (42 отсто).

Истражувањето покажало дека родителите посебно мораат да го „стегнат ременот“ за да ја надминат кризата. Огромното мнозинство, до 70 проценти, рекле дека морале да ги намалат своите слободни активности, третмани за коса и убавина, како и купување облека за да го зачуваат квалитетот на животот на нивните деца.

Речиси половина од родителите (48 проценти) исто така рекле дека редовно јадат помалку за да ги прехранат своите деца, а 66 проценти рекле дека мора да ги ограничат активностите на нивните деца, вклучително и излегувањата и одморите.

Во просек, 49 отсто од родителите се загрижени дека нема да можат да ги задоволат потребите на своите деца, а една третина рекле дека повеќе не можат да им обезбедат разновидна исхрана.

Истражувањето покажа и големи разлики меѓу земјите во однос на групите кои се најмногу изложени на ризик од сиромаштија – во Германија тоа се пензионери (61 отсто), во Италија младите (57 отсто), а во Велика Британија самохрани родители (55 отсто).