Во Украина се „заглавени“ 25 милиони тони пченица, транспорт е можен само со возови, кои ги нема исто како и пруги

Фармата Torbena Relfs се наоѓа на 40 километри јужно од Лавов. Германецот заедно со украинските партнери одгледува пченица, јачмен, пченка и соја на 1.900 хектари обработливо земјиште. Тој живее во Буково во близина на Берлин и одржува контакт со своите работници во Украина преку видео врска. Речиси завршија со сеидбата, а ако падне уште малку дожд, жетвата може да биде добра. Но, дотогаш магацините мора да се испразнат, а во силосите има уште 500 тони жито од последната реколта, пишува ДВ.
„Еден дел е веќе продаден, но не може да се земе, бидејќи купувачот нема простор за складирање“, вели Торбен Релфс. Пред војната, житото се транспортирало со железница до Одеса и се товарило на бродови од таму. Но, пристаништата сега се блокирани.
Следната претоварна точка, каде што може да се натовари жито во возовите, е само неколку километри подалеку – и е уништена во руски ракетен напад. Остана само патување низ Карпатите со камион. Тоа би значело: 25 тури со камиони. Но, нема доволно камиони, ниту гориво. Нема доволно ниту возови.
Според Германските железници, од Украина до Западна Европа секојдневно сообраќаат до три товарни воза со земјоделски производи. Се проценува дека ќе бидат потребни меѓу 16 и 30 дена за повторно воспоставување на железничкиот транспорт.  Досега 90 отсто од житото се извезуваше преку поморските пристаништа, така што железничкиот транспорт би можел да биде на лимит на капацитетот.
Следен проблем е логистиката. Како дел од поранешниот Советски Сојуз, Украина има поинаков железнички систем од Европа. Тоа значи дека ширината меѓу шините е различна и стоката мора повторно да се товари на граница во други возови.
Тоа е тесно грло – и не е единственото. Се на се, железницата не е добро опремена и тоа е проблем кој е познат со години. Од седумте германско-полски гранични премини, само еден е електрифициран. Затоа, возовите што ја минуваат границата мораат неколку пати да ја менуваат локомотивата: прво електрична, потоа дизел, па повторно електрична. Тоа не само што чини пари, туку и го продолжува времето на транспорт. Како резултат на тоа, вагоните не можат да се движат доволно брзо, па ги блокираат шините.
ЕУ планира да испорача до Европа до 20 милиони тони земјоделски производи по копно. Во тоа ќе учествува и германскиот железнички товарен транспорт (DB Cargo). Тие ега се во фаза на воспоставување на т.н „Железничкиот мост“ кој ќе овозможи иден транспорт на големи количини земјоделски производи до пристаништата во Северното Море и Јадранот, изјави германскиот министер за транспорт Фолкер Висинг на средбата со еврокомесарката за транспорт Адина Валеан.
Сите нагласуваат дека извлекувањето на суровини од Украина, за да се спречи гладот, ќе биде огромна задача за Европа. Бидејќи Украина е еден од најголемите светски извозници на пченица.
Во прашање е иднината. Доколку не се испразнат силосите, не само што ќе недостига простор за нови приноси, туку постои и ризик штетниците да предизвикаат големи загуби. Торбен Релфс нагласува дека неговите магацини мора да се испразнат во рок од еден месец за да се спречи инфекција. Во спротивно, преголем е ризикот од уништување на новиот род на житни луковици. Тој и неговите партнери можат само да се надеваат дека сите во Европа навистина работат заедно за да ги спасат земјоделските култури. И се надеваат дека на војната ќе и дојде до крајот.