Според индустриската организација „IATA“ (Меѓународна асоцијација за воздушен транспорт), која ја удвои прогнозата за профит за секторот за 2023-та година на речиси 10 милијарди долари, оваа година светските авиокомпании ќе остварат рекордни приходи од над 800 милијарди долари.
Генералниот директор на „IATA“, Вили Волш, негира дека овие надуени финансиски очекувања се поттикнати од претерано високите цени на билетите, истакнува „The Guardian“, додавајќи дека профитните маржи остануваат „тенки“, за што организацијата ги обвинува добавувачите на авиокомпании зад зголемувањето на трошоците.
По загубата на индустријата од 183 милијарди долари во годините на пандемијата, Волш коментира дека авиокомпаниите се „на патот кон профитабилна, безбедна, ефикасна и одржлива иднина“. Тој рече дека „луѓето летаат и покрај економската несигурност“, при што патничкиот сообраќај е намален за помалку од 10% од нивото во 2019-та година, според најновите бројки.
„IATA“ прогнозираше рекорден годишен приход од 803 милијарди долари во 2023-та година и нето профит од 9,8 милијарди долари – повеќе од двојно од претходната прогноза направена во декември. Здружението очекува 4,35 милијарди луѓе да летаат во 2023-та година, што е за околу 96% повеќе од минатата година пред пандемијата, 2019-та година. Ова делумно се должи на повторното отворање на Кина, како и на континуираната побарувачка за авионски патувања.
Волш рече дека инфлацијата, вклучително и високите трошоци за гориво, е одговорна за зголемувањето на цените на билетите, додавајќи: „Во реални услови, цените на билетите не се разликуваат од 2019-та година“.
Сепак, и покрај прогнозираните рекордни приходи, „IATA“ предупредува дека просечната профитна маржа изнесува само 2,25 долари по патник.
„Со таа сума не можете да купите ни билет за метрото во Њујорк“, инсистира Волш. „Ова ниво на профитабилност не е одржливо, но имајќи предвид дека изгубивме 76 долари по патник во 2020-та година, па брзината на закрепнување е значајна“, додава тој.
Иако индустријата очекува помирна година откако недостигот на персонал предизвика бројни одложувања и откажувања во Велика Британија, Европа и САД минатата година, „IATA“ верува дека „предизвиците остануваат, притисокот врз трошоците е акутен и во некои области има недостиг на работна сила“.
Генералниот директор на здружението изјави за публикацијата дека верува оти авиокомпаниите и аеродромите се занимавале со кадровски прашања, но дека има сериозна загриженост за контролата на воздушниот сообраќај поради ситуации како што се штрајковите во Франција.
„Веќе гледаме принудни намалувања на капацитетите во американската индустрија и нарушувања во Европа кои се надвор од нормалните за овој период од годината“, вели тој.
Во својот говор пред делегатите на годишниот состанок на „IATA“ во Истанбул, Вили Волш упати голем број критики на индустриските партнери, велејќи дека „за жал, многу од оние со кои работиме придонесуваат за овој притисок“ – производителите се премногу бавни да се справат со синџирот на снабдување прашања „кои ги зголемуваат трошоците и ја ограничуваат нашата способност да имаме авиони“.
Тој додава дека има „еклатантни примери“ на аеродроми „ги префрлаат трошоците за нивната неефикасност“ на авиокомпаниите. А примерите што тој ги дава вклучуваат некои од најголемите европски аеродроми како што се амстердамскиот Шипхол и лондонскиот Хитроу, кои Волш ги опишува како „некои од најлошите аеродроми во светот“.
Инаку, „IATA“ ја потврдува посветеноста на воздухопловната индустрија за нето нула емисии до 2050-та година, што е добра вест, бидејќи во спротивно се очекува авијацијата да придонесува се повеќе и повеќе за глобалното затоплување.
Стимулирањето на поголемо производство на одржливо воздухопловно гориво (SAF) мора да биде приоритет за владите, велат од здружението.