Вчера првиот вицепремиер Артан Груби објави дека домашната интернационална компанија „Еколог“ ќе произведува електрични возила со Next e.Go Mobile во Тетово, а инвестицијата ќе биде 720 милиони евра.
„На годишнината од Охридскиот мировен договор, во сабота на 13 август ќе поставиме камен-темелник на новата фабрика со современа технологија за производство на електрични возила во Технолошко-индустриската развојна зона во Тетово.
На денешната владина седница одобривме државна помош за оваа инвестиција од 720 милиони евра, со што се отвораат 3000 до 4000 нови работни места“, напиша министерот за политички систем без да прецизира колкава ќе биде државната помош.
Домашната интернационала компанија „Еколог“ која оперира во светски рамки, на својата адреса во Тетово на улица „Индустриска“ ја доби како новорегистрирана германската старт-ап компанија Next e.Go Mobile позната по тоа што се занимава со производство на мали електрични возила.
БУГАРСКАТА ИНВЕСТИЦИЈА
Минатата година во име на бугарската влада, привремениот министер за економија Кирил Петков на 10 јули потпиша меморандум со германската стартап компанија Next.e.Go Mobile за инвестиција од 140 милиони евра во изградба на фабрика за производство на електрични автомобили во Ловеч.
А како страна во меморандумот се појави и агенцијата Инвест Бугарија.
Петков тогаш рече дека со инвестицијата ќе се отворат 1000 работни места, а многу повеќе кај добавувачите.
Лани прогнозите беа дека првите автомобили треба да бидат произведени на крајот на 2023 година. Притоа ќе се произведуваат повеќе од една верзија на автомобилите на фирмата во Бугарија.
Според наветсувањата, капацитетот на фабриката треба да биде околу 30 000 единици годишно.
Автомобилите ќе се изработуваат од алуминиум, а горниот дел ќе биде покриен со специјална пластика.
Алуминиумската конструкција на електричниот автомобил ќе ја произведува бугарската компанија Етем, а каблите во фабриката Јазаки во Јамбол.
Почетната цена на електричниот автомобил произведен во Бугарија од германскиот Next.e.GO Mobile ќе биде 20.000 евра, беше соопштено на брифингот за бугарските медиуми.
Компанијата најави дека електричниот автомобил е дизајниран за градско возење. Неговиот домет од 200 километри беше 10 пати поголем од просечната километража во урбана средина, велат од компанијата.
„Голема предност на овој модел е тоа што не му треба посебна станица за полнење. Тоа може да се направи од нормален контакт, на пример во гаража, а времето за полнење е шест часа“, рече тогаш Петков.
На брифингот за медиумите беше соопштено дека биле потребни пет недели за да се разјаснат параметрите на договорот и да се привлече германскиот инвеститор во Бугарија.
Според Петков, три други земји сакале да ја привлечат инвестицијата, но Бугарија имала предност бидејќи сите делови можеле да се произведуваат во Бугарија.
Инвеститорот ќе ја гради фабриката исклучиво со сопствени средства.
„Во однос на стимулации за оваа инвестиција, ниту едно евро, ниту еден лев нема да даде бугарска страна пред да се произведе првиот автомобил“, рече Петков.
Наводно, со меморандумот се предвидува стимулациите, до 34 милиони евра, да се даваат во три фази, првата по производството на првиот автомобил, втората по производството на првите 10.000 единици и третата по производството. од 20 000 автомобили.
„Не даваме пари однапред. Доколку инвеститорот не ги исполни овие критериуми во рок од седум години, нема да добие стимулација“, рече Петков.
„Реално, од даноците што ќе ги плати инвеститорот и од осигурувањето на работниците, државата ќе добие многу повеќе отколку што ќе даде“, рече тој.
Претседателот на автомобилскиот кластер во Бугарија, поранешниот претседател Росен Плевнелиев, изрази благодарност до Петков за неговата работа во привлекувањето на германскиот производител во Бугарија.
„Никогаш не замислував дека за само пет недели министер, од преодна влада, може да направи толку многу работа за да произведе таква инвестиција. Многу сум горд на вас“, рече Плевнелиев.
Плевнелиев му се заблагодари на бизнисменот Кирил Домушчиев на чие место ќе се гради германската фабрика.
Локацијата е локацијата на поранешната балканска фабрика за машинско производство во Ловеч. Во голема мера празна веќе неколку години, фабриката има мало производство на делови за велосипеди и вилушкари.
На потпишувањето на меморандумот тогаш беше и Али Везвеи, прв човек на Next e.Go, кој исто така е и извршен директор на тетовската компанија Ecolog International.
Ако се прочитаат внимателно најавите за отворањето на фабриките во Буграија и Македонија, забележлива е истата реторика.
Во Бугарија нема известувања за тоа до каде е стигната инвестицијата, но таа се случува во почетокот на преземењето на Владата на Бугарија од страна на Петков кој требаше да расчисти со владеењето на поранешниот премиер Бојко Борисов и сателитите во неговата коалиција, како Красимир Каракачанов. Освен тоа, требаше да ги намали тензиите во врска со Македонија и да го омекне претседателот Румен Радев, односно што повеќе да ја оддалечи Бугарија од Русија, како и да ги намали вантрешните економски тензии и иселувањето. Затоа му требаа бизнис инјекции, за да остави впечаток кај народот дека тој се грижи за неговата благосостојба и дека со брзи чекори ќе одат напред.
Кај нас таквата инвестиција се најави во очи на прославата по повод потпишувањето на Охридскиот рамковен договор од страна на Артан Груби, кој по Али Ахмети е најистурен играч на ДУИ и можеби најостар играч против СДСМ. Токму за прослава на Рамковниот договор Министерството за политички систем, на чие чело е Груби, издвојува 77.000 евра.
Од друга страна, во државните институции и фирми се вработува кадар без реално покритие, а онаму кај што има отпор или расчистување на ваквите состојби паѓаат тешки закани.
Дали е ова уште едно маткање за оставање политички впечаток пред народот или форма за црпење на буџетски пари во поголем обем останува да видиме.